Vormen en functies van relaties met leeftijdgenoten over ontwikkeling

Vormen en functies van relaties met leeftijdgenoten over ontwikkeling

Productgroep Kroniek van de Nederlandstalige ontwikkelingspsychologie
3,95
Abonneeprijs: € 1,58

Omschrijving

Ik ben gepromoveerd op 14  juni 1991 aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Promotor was professor Kees van Lieshout, copromotor was Tamara Ferguson, nu werkzaam aan de Utah State University in logan, VS. Beiden speelden een belangrijke rol in het tot stand komen van het proefschrift en in mijn opleiding die tot het proefschrift leidde. Kees van Lieshout was de leeropdrachthouder sociale ontwikkeling, hij gaf onderwijs in sociale ontwikkeling in het doctoraalprogramma ontwikkelingspsychologie in Nijmegen en leidde een actief onderzoeksprogramma, waaronder tijdens mijn studie een longitudinale studie gesubsidieerd door SVO (Stichting voor Onderzoek van het Onderwijs). Als hoofdrichtingstudent ontwikkelingspsychologie (van 1981-1985) ging mijn belangstelling primair uit naar onderzoek. Op aanraden van een van mijn docenten las ik Joachim Wohlwill’s boek uit 1973, The Study of Behavioral Development, en publicaties van John Nesselroade die mij erg aanspraken. Ik liep vervolgens gedurende een jaar onderzoeksstage op het bovengenoemde SVO-onderzoek. Daarin maakte ik kennis met de praktijk van longitudinaal onderzoek en nam ik deel aan alle aspecten van dit project. Het onderzoek van Kees van Lieshout was bij uitstek ontwikkelingspsychologisch door het longitudinale karakter van het project en betrof primair de ontwikkeling van sociale competentie (breed gedefinieerd). In die tijd was ik tevens student-assistent voor onderwijs bij professor Franz Mönks, het toenmalige hoofd van de vakgroep Ontwikkelingspsychologie.