Vlaamse barok in het hoge Noorden

Vlaamse barok in het hoge Noorden

Productgroep Kroniek van de Nederlandstalige ontwikkelingspsychologie
3,95
Abonneeprijs: € 1,58

Omschrijving

In 1967 ruilde ik de Bisschoppelijke Normaalschool in Sint-Niklaas voor de universiteit in Gent. Ik had tot dan toe getwijfeld over het afronden van de onderwijzersopleiding (nog een jaar Bisschoppelijke), een kunstopleiding (de onvolprezen Sint-lucas in Gent) of een universitaire opleiding in de pedagogiek. Persoonlijke ervaringen als invalleerkracht in een pas gestichte school voor speciaal onderwijs, waar mijn jongere zus (met downsyn- droom) naartoe ging, hadden de balans doen doorslaan in de richting van de pedago- giek. Zo kunnen toevallige ervaringen bepalen of iemand een psychologiserend schilder dan wel een schilderend psycholoog wordt. De opleiding pedagogiek in Gent werd gedo- mineerd door de didactiek van professor De Block, wiens boek Algemene Didactiek (965) door een eveneens didactiek studerende dorpsgenoot van mij werd geprezen als het beste boek dat de dorpsgenoot ooit had gelezen (pas later is uit mijn dorp de bekende Vlaamse volksschrijver Herman Brusselmans voortgekomen, en staat De Block niet meer op de lijst van de plaatselijke bestsellers). De studie in Gent is voor mij een aaneenschakeling van boeiende figuren, boeiend om velerlei redenen, waarvan de meeste overigens niet van wetenschappelijke of onderwijskundig-academische aard waren. Zo was er de bekende professor, psychoanalyticus en gerechtspsychiater Ghysbrecht, die ons als eerstejaars stu- denten zijn werken Moord (Ghysbrecht, 966) en Dubbelzelfmoord (Ghysbrecht, 96) liet bestuderen (de moord, en meer nog de dubbelzelfmoord, als existentiële grenssituatie) en die zijn assistenten meenam op verkiezingstournee, waarbij de assistenten de taak kregen poppenkast te spelen voor de kinderen van de aanwezige, in de politieke opvattingen van de professor geïnteresseerde volwassenen. Tijdens onze opleiding stonden we al vanaf het eerste jaar (er waren maar weinigen die de didactiek hadden gekozen) voor de klas, de kleine eliteklasjes van de oefenschool van de pedagoog professor Verbist, waar we ook door De Block werden getraind in de toepassing van de ijzeren regel dat het leergesprek de beste en in wezen enige manier is om leereffect te bereiken.