Over de ontwikkeling van herstelacademies

Over de ontwikkeling van herstelacademies

Productgroep Participatie en Herstel 4 - 2018
3,90

Omschrijving

Er is binnen de herstelbeweging in Nederland veel belangstelling voor het opzetten van herstelacademies. Er zijn verschillende lokale initiatieven die meestal nog in een startend stadium verkeren. Sommige zijn al wat verder gevorderd. Het meest bekend is het Enik Recovery College in Utrecht dat zijn deuren opende in 2015. De Werkplaats Herstelondersteuning (ondersteund door Kenniscentrum Phrenos) startte een project Herstelacademies in 2016. Vanuit deze werkgroep verscheen in 2017 een uitgave over herstelacademies in Nederland. Ook verscheen al eerder een artikel over Enik in dit tijdschrift (2017-3).
Toch is de ontwikkeling in Nederland moeizaam te noemen. Voor de meeste initiatiefnemers is het moeilijk om financiering te vinden. Zij moeten concurreren met andere aanbieders in de Wmo en/of zijn afhankelijk van financiering door zorgaanbieders. Bovendien is er in Nederland geen ‘hard’ en duidelijk concept van een herstelacademie. Dit in tegenstelling tot Engeland, waar het zich heeft ontwikkeld tot een aantrekkelijk alternatief voor de huidige eenzijdige ggz-praktijken. Het vormt een duidelijk en goed omschreven onderdeel van herstelondersteuning.