Mad Studies-leesgroepen. Laboratorium voor nieuwe identiteiten

Mad Studies-leesgroepen. Laboratorium voor nieuwe identiteiten

Productgroep Participatie en Herstel 2 - 2016
3,90
Gratis voor abonnees.

Omschrijving

In 2014 begonnen Rob de Vries en ik met een leesgroep Mad Studies voor stichting Perceval. Samen met mensen die gelabeled zijn als psychiatrisch patiënt en andere geïnteresseerden, zijn we Mad Studies-teksten gaan lezen. Dat zijn teksten geschreven door high-knowledge crazies en mad identified scholars. High-knowledge crazies zijn mensen die ervaring hebben als patiënt in de GGZ, hoogopgeleid zijn en graag discussiëren over bijvoorbeeld de Franse filosoof Michel Foucault. Mad identified scholars zijn wetenschappers die zich aan de kant van de Mad Movement hebben geplaatst (Reville, 2013). Mad Studies bekijkt gekte en psychisch anders-zijn vanuit sociologisch, filosofisch en politicologisch perspectief. Mad Studies is een klein vakgebied. De publicatie van het boek Mad matters, a critical reader in Canadian mad studies samengesteld door Brenda A. LeFrangois, Robert Menzies en Geoffrey Reaume in 2013 heeft Mad Studies op de kaart gezet.
Mad Studies zijn - net als onder andere vrouwenstudies, homostudies, Postcolonial Studies, Disability Studies, Deaf Studies, Fat Studies en Black Studies - academische studies die voortkomen uit emancipatiebewegingen. Mad Studies heeft zijn wortels in de consumer/survivor/ex-patient-beweging - zo noemt de cliëntenbeweging in de Verenigde Staten en Canada zich4. In emancipatiebewegingen en de academische studies die hen ondersteunen, gaat het erom een analyse te maken vanuit het perspectief van de desbetreffende minderheid. Mad Studies gaat uit van de ervaring van mensen met een psychiatrisch label en staat er op dat de analyse van die ervaringen in de handen blijft van de mensen waar het over gaat, vandaar het motto ‘niks over ons, zonder ons5’. Onderzoek op basis van en met respect voor de ervaringen van mensen met psychiatrische labels is met een kaarsje te zoeken. ‘We often find ourselves giving not just our story but also the knowledge that has emerged from our experiences only to have it re-framed, serving various purposes and different agendas, and ultimately alienated from us’ (Russo en Beresford, 2015).