Let's tango! Integrating professionals' lived experience in the tranformation of mental health services

Let's tango! Integrating professionals' lived experience in the tranformation of mental health services

S. Karbouniaris | 2023 | Karbouniaris, S. (2023, September 13). Let's tango!: Integrating professionals' lived experience in the tranformation of mental health services. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/3640655
Gratis

Omschrijving

De moderne geestelijke gezondheidszorg wordt geconfronteerd met uitdagingen terwijl zij transformeert naar een herstelgerichte praktijk, waarbij steeds meer ervaringskennis professioneel ingezet wordt. De integratie van ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid is vooral problematisch vanwege de onderwaardering van ervaringskennis in het professionele domein en het voortbestaan van sterke hiërarchische en medisch georiënteerde institutionele structuren. Dit belemmert een verdere transformatie van de moderne geestelijke gezondheidszorg. Om die reden was dit onderzoek gericht op het positioneren van ervaringskennis, het waarderen, ontwikkelen en benutten ervan als (hulp)bron voor herstelgerichte zorg en organisatietransformatie. De hoofdvraag van dit onderzoek luidde: ‘wat is de waarde en vernomen impact van de ervaringskennis met psychische ontregeling van professionals en hoe kan de geestelijke gezondheidszorg ervaringskennis integreren?’

De volgende deelvragen kwamen aan bod:

1. Wat kunnen we leren van internationaal onderzoek over professionals die ervaringskennis benutten?

2. Wat is de waarde van ervaringskennis van professionals voor cliënten?

3. Met welke dilemma’s en uitdagingen worden professionals in de geestelijke gezondheidszorg (verpleegkundigen, maatschappelijk werkers, geestelijk verzorgers, psychiaters) geconfronteerd wanneer ze persoonlijke ervaringen omzetten in ervaringskennis (inclusief de implicaties voor de professionele identiteit?)

4. Hoe kan ervaringskennis (verder) worden ontwikkeld en geïntegreerd in ggzorganisaties?
 

Methoden
Dit onderzoek vond plaats bij drie ggz organisaties en één organisatie voor verslavingszorg in Nederland. Uniek aan dit onderzoek was de samenwerking binnen het PEPPERconsortiumv en de mogelijkheid om met cliënten, professionals, leidinggevenden en bestuurders samen te werken, waardoor meerzijdige perspectieven werden belicht. Ook uniek was dat de onderzoeker zelf ervaringsdeskundige is. Daartoe verrichtten we een literatuurstudie en een empirische studie bestaande uit casestudies met participatief actieonderzoek, inclusief ’learning communities’, diepteinterviews, participatieve observaties, responsieve evaluaties en auto-etnografie.