Jongeren en nieuws 2006-2022

Jongeren en nieuws 2006-2022

Gratis

Omschrijving

Nederlandse jongeren zijn door de digitalisering en de opmars van sociale media niet langer de zo vaak genoemde ‘nieuwsconsumenten van de toekomst’, maar die van nu. De media-ontwikkelingen in de afgelopen zeventien jaar waren zo ingrijpend dat niemand meer een afwachtende houding kan aannemen. De maatschappelijke zorgen over de nieuwsconsumptie van jongeren lossen zich niet meer vanzelf in de tijd op.

 

Dit komt naar voren uit de nieuwe literatuurstudie Jongeren en Nieuws (2006-2022) van #UseTheNews Nederland. De studie is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar bijna tachtig eerdere onderzoeken, rapporten en artikelen over het onderwerp. Dit onderzoek werd uitgevoerd door het Lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie van de Hogeschool Utrecht. 

Voor #UseTheNews is deze studie de basis van onze activiteiten om jongeren een stem te geven in het nieuwslandschap. Beter wederzijds begrip is extra gevraagd in een maatschappij die poogt om te gaan met onder meer ingrijpende en snelle technologische veranderingen zoals AI in tekst, beeld en geluid.

Jongeren moeten gehoord en begrepen worden. Ze vinden nieuws nu vaak uitzichtloos, niet inspirerend en eenzijdig. Ze zoeken hoopvolle en positieve perspectieven, nieuws dat betrekking heeft op hun dagelijks leven en interesses. 

De vraag is wel of degenen die het nieuws in Nederland bepalen, deze roep van jongeren ook echt beantwoorden en de urgentie inzien van een noodzakelijke aanpassing van het nieuwsaanbod.